Jak vypadá klasický den v naší školce?

Jak vypadá klasický den v naší školce, aneb režim dne.

REŽIM DNE anebco děláme po celý den

6:15 – 8:15   

Ranní volné hry a činnosti

V 6:15 se školka otevírá. Děti přicházejí do třídy, kde  si hrají podle svých zájmů v herně, nebo u stolečků. K dispozici jsou jim herní koutky - kuchyňka, dílna, lego koutek, výtvarný koutek. Pokud děti přichází do MŠ a mají potřebu si ještě odpočinout, poválet se, je jim k dispozici relaxační koutek. 

Individuální činnosti a příprava na přechod do ZŠ

Na ráno jsou průběžně připravovány dobrovolné aktivity pro děti v aktuálním tématu - výtvarka, logické hry, předmatematické činnosti a jiné. Děti se můžou, ale nemusí do těchto aktivit zapojit. V tomto ranním čase věnujeme chvilku i přípravě předškoláků na přechod do ZŠ - trénujeme barvy, tvary, počítání do 6, rozvoj všeobecných znalostí,manulní zručnosti atd.

Díky personální podpoře asistentky Blanky vzniká prostor pro indiviuální vzdělávání. 

8:15 – 8:50   

Zvoneček ohlásí je čas na úklid.

Zazvonění zvonečku děti upozorní na čas, kdy končí volné hraní a jde se na ranní kroužek. Děti si uklízí hračky, se kterými si hrály. Po hygieně a pitném režimu zahajujeme ranní kroužek.

Ranní kroužek

Ranní kroužek spočívá ve společném přivítání se ve školce. Děti se postupě svým jménem svolají do kruhu, kde se poté přivítáme, povíme si aktuální den, počasí, a téma, o kterém si povídáme. Procvičíme výslovnost pomocí logopedických cvičení a her. 

Rozhýbáme tělo

Cvičíme, tančíme, hrajeme různé pohybové hry - protahujeme se a relaxujeme. Děti do cvičení nenutíme,ale snažíme se je pozitivně motivovat. 

8:50 – 9:10   

Ranní svačinka

Po ranním rozhýbání následuje opět hygiena a ranní svačina. Děti, které byly vylosovány jako denní služba, rozdají ostatním dětem tácky. Děti si pak samostatně nosí ke stolečkům hrnky s pitím. Na výběr je vždy varianta suchého či namazaného pečiva, mezi kterým si děti libovolně vybírají. Ke každému stolečku náleží miska s ovocem a zeleninou, kde si děti opět samy volí kolik toho sní a na co mají chuť. Svačině dáváme dostatečný časový prostor, děti u svačiny rády diskutují a probírají co nového se událo. 

9:10 – 9:30

Tématické činnosti

Zařazujeme tématické činnosti dle školního vzdělávacího programu, aktuálního dění v přírodě,ve světě a především podle zájmů dětí.

Preferujeme prožitkové učení a maximální zapojení dětí do činností. Diskutujeme o všem, co jsme dělali, co nového jsme se dozvědeli, co se nám povedlo co ne a proč. Děti vedeme k samostatnému projevu a schopnosti sebereflexe. 

9:30 – 11:30 

Pobyt venku

Nedílnou součástí dne je pobyt venku. Děti se v šatně oblékají samostatně, mladší děti samozřejmě s dopomocí. Snažíme se o to, aby byl starší kamarád ochotný pomoci malému, a malý si byl schopný říci o pomoc. 

Čas trávíme především na zahradě naší školky, kde postupně budujeme přírodní zahradu a společně s dětmi vytváříme prostor pro bádání, experimentování a péči o přírodu. V teplých měsících vycházíme do lesa, na louky na vycházky po okolí. 

Péče o zvířata

Každý den společně kontrolujeme stav vody a potravy u našich zvířátek, která jsou součástí školkové zahrady. Aktuálně máme morčata, králíka a slepice hedvábničky. Dětem je umožněno se zvířátky si hrát, chovat je, mazlit je - vždy dbáme na bezpečnou manipulaci s nimi. Snažíme se děti vést k pozitivnímu vztahu ke zvířatům a péči o ně. 

Péče o rostliny a záhony

V sudech zachycujeme dešťovou vodu, kterou používáme k zalévání záhonů, rostlin, stromů... Děti mají své malé nářadí, kropáčky na vodu, rukavičky a mohou se tak volně zapojovat do péče o zahradu. Odměnou jim jsou jahůdky, borůvky, rajčata a jiné plody v letních a podzimních měsících. 

11:30 – 12:15 

Návrat z venku - hygiena - oběd

Provádíme důkladnou  hygienu a zasedáme k obědu. Opět se snažíme o maximální samostatnost dětí. Jak v sebeobsluze, tak v používání příborů. Děti dostávají polévku přímo na místo a pro druhé jídlo si už od těch nejmenších chodí samostatně k výdejnímu stolečku. Sní jen tolik, kolik potřebují, mají možnost si přidat. Poté samostaně odnášejí nádobí zpět k výdejnímu stolku. U oběda nemlčíme, naopak si potichu povídáme o všem, co jsme daný den prožili a co nás čeká.

Po obědě mezi 12:15 - 12:30 odcházejí děti které jdou po O domů.

12:15 – 14:00   

Čištění zoubků příprava na odpočinek

Každé z dětí má ve školce svůj kartáček, i děti, které chodí po obědě domů. Děti si vyčistí zoubky a jdou se převléct do pyžama, do trička - jak je jim to pohodlné. Děti ví, že v ložnici, která je samostatně oddělená od herny a třídy, už se nekřičí. V klidu se převléknou a s plyšákem ulehají do své postýlky, kterou mají stabilně po celý rok označenou svou značkou. Poté hrajeme na kytaru, na klávesy, čteme pohádky, pouštíme audio, relaxační hudbu a v klidu odpočíváme. Děti jsou z venku unavené natolik, že po pohádce bez problémů usínají malí i velcí. 

14:00 – 14:30

Postupné probouzení

Děti se probouzejí jemným probuzením, roztemněním závěsů, pomocí doteku či hudby. Mají dostatek času se obléci a ,,rozkoukat,, se. Po hygieně se jdou dle potřeby nasvačit. Tácky i pití si berou samostatně a svačina je opět ve verzi namazané či suché pečivo, ovoce, zelenina případně jiné. Sní jen tolik, kolik potřebují a mají možnost si přidávat. 

14:30 – 16:15 

Děti se začínají rozcházet do svých domovů

Děti si libovolně hrají - malují - kreslí, ve třídě i u stolečků.Pokud je venku hezky, trávíme čas na naší zahradě. 

Začíná se rozenívat zvonek, který dětem hlásí že jejich den ve školce končí a jdou domů. Děti si uklidí hračky, se kterými si hrály, a odcházejí domů. 

 

Časy jsou pouze orientační. Denní režim přizpůsobujeme aktuálnímu dění ve třídě - počasí - náladě dětí. 

Za pěkného počasí býváme především venku, kam presouváme i tématické vzdělávací aktivity.